Page 15 - Түркі әлемі - Türk Alemi - 2024.9.indd
P. 15

http://www.turkalemi.org/  http://www.turkalemi.org/
                                                                                             Т
РТІП                                         15          №9 (266)

                                                                                                                                                       2024 жыл

                « О АМ ДЕРТІ».  лдекімдер …шін
                « О АМ ДЕРТІ».                          лдекімдер …шін


               елдіˆ мәдени деˆгейі сауда’а т…сті
               елдіˆ мәдени деˆгейі сауда’а т…сті




               Со  ы кездері елімізде  о амды  орын- на	 йлер мен мейрамханалар а басып кір-
           дарда ы м лікті б лдіру о и алары жиі- ген. Сондай-а	 	олына т скен затты 	ира-
           леп кетті. Мамандарды  бірі м ны мәде- тып, к
пшілікті  мазасын ал ан. Кейіннен
           ниетсіздікпен  байланыстырса,  енді  бірі  ер адамны  барлы	 шы ынды 
тегені бел-
           наразылы ты  бір т рі дейді.                 гілі болды.
               Бірлі-жарым адамдар žаза	станмен
            ана шектелмей, шетелде де б за	ылы	           «ЕЛ АБЫРОЙЫНА НҰҚСАН КЕЛІП
           жасап, ж рт назарын 
зіне аудартып ж р.                      ЖАТЫР»
                                                           Мәдениеттанушы, режиссер Роза Аман-
                  «ТАС ДƏУІРІНДЕГІ САНА»                ханова шетелде жасал ан осындай б за	ы- ТЕКТІЛІК КІМНЕН ТЕКТІЛІК КІМНЕН
                                                                                                                                                       ?
                                                                                                            К¤П БЕРІЛЕДІ
               Таяуда атыраулы	 әйелді  Батуми бо- лы	 әрекеттерді  ел абыройына н 	сан
           таникалы	 ба ында ы әрекеті «вандализм»  келтіретінін атап 
тті.                                 К¤П БЕРІЛЕДІ?
           ретінде аталды. žаза	станды	 турист си-         – žазіргі та да вандализм 	о ам дертіне
           рек кездесетін бамбук а ашына  ашы ы  айналды. Мәдени-тарихи ескерткіштерді,                    «Үйдің жақсы болмағы ағашынан, жігіттің жақсы болмағы
           мен 
з есімін, 	аласыны  атауын ойып жа- 	о амды	  орындарда ы  м ліктерді  	аса-            нағышыдан»  деп  мақалдап  жатады.  Əйелдің  тегіне,  шыққан
           зып кеткен. Оны  б л әрекетіне ба	 әкім-     	ана жойып, 	иратып ж ре беретін адам-          жеріне байланысты осылай деген.
           шілігі реніш білдіріп, ескерту жасады.       дар жыл 
ткен сайын к
бейіп барады. Б л            Зер салған адамға мұнда үлкен мəн мен мағына, терең сыр
               28-маусым к ні АžШ-та вандализм жа-      фактор ішкі мәдениетімізді  әлі де болсын       бар. Қазақтың ғұламасы Мəшһүр Жүсіп: «Меңіреу əйелден ме-
           са ан 	аза	станды	тар 	ызу тал	ы а т с-      т
мен де гейде екенін, рухани 	 ндылы	-         ңіреу бала туады» дейді. Əдетте біз «меңіреу» деп көзі бар,
           ті.  Шәкәрім  Абдоллаев  есімді  желі  	олда-  тарымызды  әлсірегенін к
рсетеді. Со  ы       бірақ көрмейтін, құлағы бар, бірақ естімейтін адамды айтамыз.
           нушысы белгісіз біреулерді  Атырау және      уа	ытта 
з мемлекетіне жасап ж рген мә-         Абай өзінің əйгілі Китаб Тасдиқ атты еңбегінде: «Махаббат –
           Шымкент 	алаларыны  атауларын Чикаго         дениетсіздігін шетелдерге шы ып та к
рсе-       əуелі адамның адамдығы, ақыл, ғылым деген нəрселерменен.
           орталы ында ы м сінге 	ашап жаз анын         тіп ж ргендер туралы жиі еститін болды	.        Мұның табылмақтығына себептер – əуелі хауас сəлим һəм тəн
           хабарлады.                                   Сондай сәттерде кірерге тесік таппай 	а-        саулық, бұлар туысынан болады, қалмысы жақсы ата, жақсы
                                                                                                        ана,  жақсы  құрбы,  жақсы  ұстаздан  болады»  дейді.  «Хауас»
               «Бізді  санамыз тас дәуірінде 	алып      ласы . Себебі ел абыройына н 	сан келіп         арабша – сезім, «сəлим» – толық деп аударылады. Біздіңше,
           	ой ан. Тас	а 	ашап ат жазу деген не а	ы-    жатыр. Жалпы әр адамда мәдениет болуы           «толық сезім», «сезімі толық» деп түсініледі. Бір ғажабы, ха-
           ма	ты	? Білемін, тарихта 	ал ы  келеді.      керек. Мәдениет, сана, білім бар жерде бар-     кім Абай «бұлар туысынан болады» деп нақтылайды. Тап осы
           Біра	 оны  бас	а да амалдары к
п 	ой. ›зі-   лы ы жа	сы болады. Елімізді  әр азаматы         арада Мəшһүр Жүсіп пен Абайдың ойлары түйіседі: екеуі де
           мізді  	аза	 деген ат	а кір келтірмей, ты-   	о ам  м лкін  
з  м лкіндей  	ор ауы  тиіс.    бір  ойды  айтып  отыр.  Өзімізше  түсіндірер  болсақ,  «меңіреу
           ныш ж рейік, бауырларым!» – деді ол.         Сонда  ана дамы ан, 
ркениетті ел бола          бала» – хауас сəлимі – толық сезімі жоқ бала. Айтылған ойды
               Ал   22-маусымда     Италия а    бар ан  аламыз, – деді ол.                              əрі қарай індетер болсақ, мұндай «толық сезімсіз» бала «то-
           žаза	стан азаматы сәулет ескерткішіне                                                        лық  сезімсіз»  əйелден,  яғни  «меңіреу»  əйелден  туады.  Бел-
           залал келтіргені  шін  сталды. Ер адам            «БАСҚАЛАРМЕН КЕЛІСПЕУ»                     гілі ғалым Советхан Ғаббасовтың айтуынша, адам жанының
                                                                                                        12 каналы болады екен. Бала жарық дүниеге келгенде осы 12
           Помпей археологиялы	 саяба ында ы Цей               БАСҚАША БОЛМАЙ МА?                       канал я ашық, я жабық боп туады екен. Сонда бұл жанның 12
            йіні  	абыр асына «ли» деп есімін ойып        Психолог Асылзат Т рар	ызыны  ай-            каналы ананың құрсағында жатып-ақ ашылады екен ғой. Ал
           жазып кеткен.  Сырт	ы істер министрлі-       туынша, вандализм адамны  девиантты             осы жанының 12 каналы ашылмаған, хауас сəлимі жоқ меңі-
           гіні  ресми 
кілі Айбек Смадияров а	па-      мінез-	 л	ынан туындайды.                       реу бала ғылым-білімге енжар, қауқарсыз, қабілетсіз, махаб-
           ратты растап, о	и а а 	атысты сот ісі одан      – Вандализмні  әрт рлі себептері бар.        батсыз  болады.  Ғылым-білімге  махаббатсыз  бала  түптің  тү-
           әрі әкімшілік тәртіппен ж ргізілетінін мә-   Ол кейде жо ары агрессияны  нәтижесін-          бінде Құдайын да танымайды, өзін де танымайды, дүниені де
           лімдеді. Жерлесіміз келтірілген шы ынды      де туындаса, кейде адамны  
з-
зіне деген       тани алмайды. Осыдан-ақ əйелдің бала тəрбиесіндегі рөлінің
           
теуге міндеттелді.                                                                          қаншалықты маңызды екенін өзіңіз-ақ аңғара беріңіз.
                                                        наразылы ынан болады. Адам айналада ы              Екіншіден,  Абай:  бала  осы  үшеуінің  (1.  жақса  ата,  жақсы
            МИЛЛИОНЕР МЕН ШЕНЕУНІККЕ НЕ                 заттар а зиян келтіру ар	ылы ішкі к йін,        ана/ 2. жақсы құрбы /3. жақсы ұстаз) қайсысын көбірек жақсы
                           ЖОРЫҚ?!                      бас	алармен келіспей т р анын жеткізуі          көрсе, содан мінезді көбірек алады депті. Əлбетте, бала кімді
                                                        м мкін. Б л жа дай а мәдениет пен тәрбие-       жақсы көреді? Тоғыз ай, он күн көтерген, Еңбегінде еті өлген,
               21-маусымда Грекияны  а	парат 	 -        ні  т
мендігі де себеп болып жатады. Бір        Мұздай бесік таянған, Жыласаң шошып оянған (Майлықожа)
           ралдары  žаза	станнан  бар ан  туристер      
кініштісі, б за	ылы	 әрекетіне баратын-        анасын жақсы көреді. Сондықтан Мəшһүр Жүсіп: «Əкесі қанша
           Гидра аралында яхтадан отшашу атып,          дарды  к
пшілігі 
здерін кінәлі сана ысы        жерден ғалым болсын, шешесі надан болса, бала соны жақсы
           орманны  от	а орануына себепкер бол а-       келмейді. Б л ол	ылы	ты 	о ам болып             көргендіктен надан болып өседі» дейді. «Ел боламын десең,
           нын жаз ан еді. ›ртке 	аза	станды	 муль-     жоюымыз  тиіс. Вандализмні   алдын алу          бесігіңді түзе» деген қанатты сөздің мəнісі  қазақ, ел боламын
                                                                                                        десең əйелдің жағдайын жаса, оқыт, тəрбиеле, сонда ғана ел
           тимиллионерлер – Halyk Bank бас	арма          шін бала а кішкентай кезінен 	о амды	          боласыңға саяды. Бірақ ол қандай оқу? Оқудың да оқуы бар.
           т
ра асы ¤міт Шаяхметова мен Forbes ті-      м лікті  ма ызды екенін, оны 	 рметтеу          Мəшһүр Жүсіп: «Əйел заты зəру білім алуы керек (əйелдік та-
           зіміндегі 	аза	станды	 кәсіпкер Данияр       	ажеттігін т сіндіру керек, – деп пікір біл-    биғатына сай – О.Ж.) сонда ол періштелік сипатқа ие бола-
           біл азинні  	атысы бар екені айтылды.       дірді маман.                                    ды, байын да жақсы күтеді», – дейді. Сөзімізді қорытындылай
           Алайда 24-маусым к ні Сырт	ы істер ми-          Айта кетейік, жыл басынан бері 	о-           келіп, «Алып – анадан туады, ат – биеден туады» дейді. Қа-
           нистрлігі б л а	паратты жо		а шы арды.   амды	 орында 
згені  м лкін б лдірген               зақтың «Елден елді аралап, Тектіден текті саралап, Бектердің
           Кейіннен о	и а а 	атысты жауапкерші-         5 мы нан астам адам жауап	а тартылды.           қызын айттырып алар ма екенбізінде» (Ақ¬тамберді) зор мəніс
           лікті  	аза	станды	  миллионерлер  жалда-    Тәртіп б зушылы	ты  жиілеуіне байла-            бар. Екеуі де текті болу керек. Бала еркектің белінде болады,
            ан кемені  капитаны 
з мойнына ал аны  нысты шілде айында Президент žасым-                  əйелдің жатырына түседі. Жатыр деген мейірім деген сөз. Қа-
           аны	талды.                                   Жомарт То	аев «žаза	стан Республика-            зақ тексіз бала туралы: «Бұның шешесінің жатыры жаман еді»
               Ма  ыстауда žаза	 за иптар 	о амы  сыны  кейбір за намалы	 актілеріне адам               дейді. «Жатыры жаманнан қандай бір жөнді бала тусын» дей-
           	алалы	 мәдениет  йіні  директоры Ма- саудасына, вандализм к
рінісіне және б
-               ді. Еркектің белінен келген текті ұрық текті жатырға түскен кез-
           нас К
шербаев 2023 жылды  тамыз айын- тенні  м лкін б лдіруге 	арсы іс-	имыл                 де ғана текті бала туады. Ананың жатыры жақсы болу керек.
           да Ыбы	ты-Сай шат	алында жаса ан ван- мәселелері бойынша 
згерістер мен толы	-               Құранда: «Əйелдер сендердің егістіктерің» дейді. Яғни, бидай-
           далды	 әрекетімен танымал бол ан еді. Ол  тырулар енгізу туралы» За  а  	ол 	ойды.           ды өсіріп шығаратын құнарлы топырақ əйел деген. Мысалы,
                                                                                                        əйел тексіз болып, еркек текті болса, бала тексіз болып туа-
           бал а мен б ра ыш к
мегімен шат	ал а  Енді  вандализмге  жол  бергендер  200  АЕК            ды. Қайсысынан көбірек келеді дегенде қазақ өзі айтып отыр

           	ашап жазу жазып, кейіннен 	ызметінен  к
лемінде айыпп л т
лейді немесе 160 са-              «Үйдің жақсысы ағашынан, жігіттің жақсысы нағашыдан» дей-
           айырылып 	ал ан.                              ат 	о амды	 ж мыс	а тартылады. Жаза-           ді. Сондықтан нағашы жұрттан көбірек келеді. Əйел адамның
               ›ткен жылы 	аза	станды	тар Тай- ны  та ы бір т рі  50 тәулікке 	амау а алу.              маңызы өте зор.
           ландты да шулатты. Сәуір айында жа а-
           жайда 
зін д
рекі  ста ан турист 	амау а                                   Диана АСАН                         Филология ғылымдарының кандидаты,
           алынды. Ол адамдар а шабуыл жасап, 	о-                      «Адырна»  лтты  порталы                             абайтанушы, ғалым Омар ЖƏЛЕЛҰЛЫ
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20